PdG Cares!

PdG cares!

Wegens de succesvolle editie van afgelopen jaar zal dit jaar PdG cares! opnieuw plaatsvinden. Violiste Krista Pyykönen, fluitiste Maaike van der Linde, violiste Beste Sevindik, cellist René van Munster en violist Guillem Cabré Salagre brengen gedurende acht ochtenden het festival naar patiënten op twee chirurgische afdelingen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Muziek kan helend werken en een positieve invloed hebben op herstel na een operatie, en het reduceren van pijn, angst en spanning van patiënten. De musici improviseren persoonsgericht en spelen daarnaast repertoire voor patiënten en hun verpleegkundigen.

Muziek & Wetenschap

Op twee middagen wordt i.s.m. het lectoraat Lifelong Learning in Music in een serie interactieve lezingen de link gelegd tussen muziek en wetenschap, uitgaand van de rol die muziek kan spelen bij het welzijn van mensen.


Zaterdag 28 juli, 15.00 uur, Prins Claus Conservatorium, Groningen
Prof. dr. Erik Heineman en Krista Pyykönen: Live-muziek & herstel na een operatie: ‘Un Pas de Trois’

Voormalig Hoofd Chirurgie van het UMCG Erik Heineman en docent-onderzoeker Lifelong Learning in Music Krista Pyykönen vertellen over het onderzoek dat in het UMCG gedaan wordt naar de betekenis van live-muziek voor oudere chirurgische patiënten. In de afgelopen jaren hebben diverse muziekprojecten plaatsgevonden in het UMCG, met opmerkelijke resultaten voor patiënten, verpleegkundigen en musici. Een ware ‘Pas de Trois’!

Erik Heineman zal de complexiteit van de interactie tussen de zieke patiënt en de omgeving op een chirurgische afdeling schetsen. De documentaire ‘Resonans’ zal worden getoond. Krista Pyykönen, tevens violiste en promovenda, zal tijdens de presentatie muzikale voorbeelden laten horen van wat muziek kan doen bij o.a. dementie, angst, stress en pijn.


Zondag 29 juli, 15.00 uur, Prins Claus Conservatorium, Groningen
Cynthia Liem: Verborgen schatten langs de digitale snelweg

Dankzij de snel toenemende digitalisering hebben we tegenwoordig toegang tot veel meer (en veel diversere) informatie dan in vorige decennia. Hieronder bevinden zich ook de nodige verborgen schatten, waarvan we aanvankelijk mogelijk helemaal geen weet hadden.

In deze lezing worden voorbeelden gegeven van hoe digitale toegankelijkheid van muzikale informatie een verrijkende rol kan spelen, zowel voor muziekprofessionals als voor publiek. Daarnaast wordt stilgestaan bij de uitdaging om minder bekend materiaal onder de aandacht van een breder publiek te kunnen brengen, wat leidt tot praktische, filosofische en technische vraagstukken, die ook sterk raken aan recente discussies rond algemene informatievoorziening. Hoe moeten we ons eigen consumptiegedrag interpreteren? Weten we wel wat we willen?